MIAMI: Kapal persiaran terbesar di dunia, Icon of The Seas membuat pelayaran sulung dari Miami, Florida walaupun wujud kontroversi dan kebimbangan mengenai pelepasan gas metana dari kapal tersebut.
Kapal mewah itu menelan perbelanjaan sebanyak AS$2 bilion (RM9.45 billion).
Ia kini mempunyai tujuh kolam renang, enam gelongsor air dan lebih daripada 40 restoran, bar serta lounge.
Ikon lautan sepanjang 365 meter itu mempunyai 20 dek dan boleh menempatkan maksimum 7,600 penumpang.
Kapal mega itu dimiliki oleh Royal Caribbean Group dan ia akan melakukan pelayaran selama tujuh hari di kawasan tropika.
Pengarah Program Marin Majlis Pengangkutan Bersih Antarabangsa (ICCT), Bryan Comer memberi amaran bahawa kapal berkuasa gas asli cecair (LNG) itu akan membocorkan gas metana berbahaya ke udara.
“Ia adalah satu langkah ke arah yang salah. Kami akan menganggarkan bahawa menggunakan LNG sebagai bahan api marin mengeluarkan lebih 120 peratus lebih banyak pelepasan gas rumah hijau berbanding minyak gas marin,” kata Comer dipetik kepada Reuters.
Awal minggu ini, ICCT mengeluarkan laporan bahawa pelepasan gas metana daripada kapal bahan api LNG adalah lebih tinggi daripada peraturan yang ditetapkan.
LNG terbakar dengan lebih bersih daripada bahan api marin tradisional seperti minyak bahan api, tetapi terdapat risiko kebocoran.
Jurucakap Diraja Caribbean berkata bahawa Icon of The Seas adalah 24 peratus lebih cekap tenaga daripada yang diperlukan oleh Pertubuhan Maritim Antarabangsa untuk kapal moden.
Syarikat itu merancang untuk memperkenalkan kapal sifar bersih menjelang 2035.
Khamis lalu, kapten pemenang Piala Dunia Argentina, Lionel Messi, yang kini bermain untuk Inter Miami, mengambil bahagian dalam upacara penamaan kapal itu.
Dia dilihat meletakkan bola sepak di atas penyangga yang dibina khas untuk mencetuskan tuah tradisional dengan memecahkan botol champagne di laluan kapal. -REUTERS