Rolls-Royce telah membina pangkalan yang kukuh di Malaysia dan telah menjadi rakan kongsi strategik kepada pembangunan aeroangkasa Malaysia.
Ikuti temu bual eksklusif wartawan Utusan Malaysia, SHAFIQAH SHUKOR bersama Presiden Rolls-Royce, Asia Tenggara, Pasifik dan Korea Selatan, DR BICKY BHANGU mengenai mengapa Rolls-Royce memilih Malaysia dan apa perancangannya di masa depan.
UTUSAN: Mengapa Malaysia penting kepada Rolls-Royce?
Bicky Bhangu: Hubungan kami dengan Malaysia bermula sejak 1947 apabila Malayan Airways mengendalikan Pesawat Konsul Kelajuan Udara dikuasakan oleh enjin Armstrong Siddeley Cheetah yang terbang di antara Malaysia dan Singapura.
Armstrong Siddeley kemudiannya menjadi sebahagian daripada Kumpulan Rolls-Royce pada 1966 dan kekal sebagai sebahagian daripada warisan kami.
Kami terus menganggap Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai potensi yang sangat besar, bukan hanya dalam industri aeroangkasa, tetapi juga dalam keupayaannya untuk memacu pertumbuhan ekonomi yang lebih luas dan menyumbang positif kepada rantau Asia Tenggara.
Sepanjang beberapa dekad, Rolls-Royce telah mendapat manfaat daripada pelbagai kepakaran, set kemahiran dan perspektif dari Malaysia, di samping keupayaan pembuatannya dan rantaian bekalan yang mantap.
Pada Ogos 2022 Malaysia Airlines telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk 20 Airbus A330neo baharu, yang akan dikuasakan oleh Enjin Trent 7000, sebagai sebahagian daripada rancangan pemodenan armadanya.
Pesawat itu akan dihantar ke Malaysia Airlines bermula suku ketiga 2024 hingga 2028. Kami juga mempunyai Pasukan Perkhidmatan Syarikat Penerbangan di KLIA untuk menyokong pelanggan syarikat penerbangan kami.
Berhubung dengan perniagaan pertahanan kami, Tentera Udara Diraja Malaysia dan Tentera Laut Diraja Malaysia adalah pelanggan utama kami dengan armada yang dikuasakan oleh enjin Rolls-Royce.
Boleh ceritakan lebih lanjut tentang perkongsian anda dengan UMW Aerospace dan mengapa ini penting kepada Rolls-Royce dan Malaysia?
Perkongsian UMW adalah bukti kemahiran dan bakat yang terdapat di Malaysia dan keupayaan pembuatan negara.
Pada 2015, UMW Aerospace memenangi kontrak 25+5 tahun untuk mengeluarkan dan memasang bekas kipas untuk enjin Trent 1000-TEN dan Trent 7000 di Malaysia.
Kontrak itu diberikan selepas proses pemilihan yang ketat. Walaupun bermula dari permulaan yang kukuh, UMW menyampaikan sarung kipas pertama dalam masa dua tahun sahaja, satu
pencapaian yang mengejutkan apabila anda mempertimbangkan skala masa pembuatan biasa dalam industri aeroangkasa dan hakikat bahawa, pada permulaan proses, mereka tidak mempunyai kemudahan pembuatan.
Hasil daripada pencapaian ini dan kejayaan seterusnya, UMW telah menjadi syarikat pertama yang berpangkalan di Malaysia sebagai pembekal Tahap 1 (terus) kepada Rolls-Royce.
Ini juga bermakna sarung kipas pada enjin Trent 7000 yang memberi kuasa kepada Airbus Pesawat A330neo akan datang untuk Malaysia Airlines akan dibuat di Malaysia.
Berikutan perjanjian asal pada 2015 Rolls-Royce dan UMW Aerospace, mereka sejak itu memperluaskan perkongsian kepada pembuatan sarung kipas belakang.
Ini adalah kontrak 25 tahun dan pengeluaran di kemudahan High-Value Manufacturing Park UMW di Serendah dijangka bermula pada 2026.
Sebagai sebahagian daripada kontrak ini, UMW Aerospace akan melabur sehingga RM65 juta untuk menubuhkan pemesinan kimia dan proses berkaitan untuk membolehkan mereka membekalkan kontrak ini, satu keupayaan yang akan menjadi yang pertama untuk Asia Tenggara.
Perkongsian seperti ini bukan sahaja telah membantu Rolls-Royce dan pelanggannya tetapi juga menyumbang untuk membangunkan lagi keupayaan industri, rantaian bekalan dan bakat Malaysia.
Kami adalah gembira untuk meneruskan perkongsian dengan UMW Aerospace di Malaysia yang merupakan antara 5.0 peratus pembekal global Rolls-Royce teratas dengan rekod prestasi kukuh yang berterusan, peningkatan dalam operasi dan pengoptimuman kos.
Apakah yang Rolls-Royce lakukan untuk membangunkan bakat aeroangkasa di Malaysia?
Kami menyokong penekanan dan inisiatif berterusan kerajaan Malaysia untuk membangunkan tahap bakat STEM Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM) di negara ini.
Ia adalah penting bahawa ini diteruskan dan diberi keutamaan untuk memastikan bakat yang diperlukan untuk Malaysia berjaya sekarang dan pada masa hadapan, terutamanya apabila negara lain juga melancarkan program mereka sendiri.
Dari perspektif kami, kami menyumbang dalam beberapa cara. Dalam peranan saya sebagai Lembaga Pengarah Kumpulan Industri-Kerajaan Malaysia bagi Teknologi Tinggi (MIGHT) dan Aeroangkasa Pusat Inovasi Malaysia (AMIC), saya sentiasa memperjuangkan kepentingan awam-swasta perkongsian dalam membantu menyumbang kepada pembangunan kurikulum berkaitan STEM yang berkaitan.
Lebih khusus lagi, Rolls-Royce mengambil bahagian dalam beberapa program dan inisiatif bersama institusi Malaysia dan agensi akademik.
Salah satu aktiviti kami yang paling penting ialah penglibatan kami dalam Festival Filem Sains Malaysia, yang menggalakkan kesedaran saintifik, teknologi, dan isu alam sekitar kepada khalayak muda.
Melalui inisiatif ini kami dapat mendekati lebih 11,000 murid sekolah pada tahun 2022. Dengan kerjasama sekolah tempatan, kanak-kanak Malaysia telah dapat menonton filem-filem berkaitan STEM terpilih dan kemudian (semoga mendapat inspirasi) menjalankan pelbagai aktiviti pendidikan interaktif untuk menerangkan konsep saintifik dengan lebih lanjut.
Kami tidak sabar untuk menyokong edisi 2023 yang akan dilancarkan di perpustakaan negeri Sarawak pada Oktober.
Apakah jangkaan terhadap prestasi perniagaan Rolls-Royce dalam jangka pendek dan panjang?
Industri penerbangan telah bangkit semula dengan kuat, dan Rolls-Royce menjangkakan enjin terbang yang besar pada 2023 akan memuncak pada kira-kira 80 hingga 90 peratus daripada kedudukan mereka pada 2019 (pra-pandemik).
Bagaimanapun, industri terus menghadapi cabaran baharu dan ini bukan khusus kepada Malaysia sahaja, tetapi kebimbangan global, seperti cabaran kos dan inflasi yang berterusan sementara kami terus menyampaikan prestasi tinggi kepada pelanggan global kami.
Kami telah diiktiraf sebagai perniagaan yang tangkas dan berdaya tahan, berada pada kedudukan yang baik untuk menghadapi angin kencang semasa dan saya sangat optimistik tentang masa depan Rolls-Royce. -UTUSAN