Guru bukan opsyen boleh ‘ganggu’ pembelajaran bahasa Melayu

Guru bukan opsyen boleh ‘ganggu’ pembelajaran bahasa Melayu

SOKONGAN tambahan seperti program mentor atau kerjasama dengan guru opsyen boleh memastikan proses pembelajaran tidak terganggu. – GAMBAR HIASAN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

ISU guru bukan opsyen yang mengajar subjek di luar bidang kepakaran sering dibangkitkan, terutama dalam aspek penulisan karangan. Masalah ini menjadi ketara apabila guru yang tidak memiliki latar belakang dalam bidang bahasa dan kepengarangan cuba mengajar penulisan. Akibatnya, pelajar terdedah kepada kelemahan dalam memahami konsep asas karangan seperti struktur, isi kandungan dan gaya bahasa. Isu ini wajar diberi perhatian agar kualiti pendidikan tidak terjejas. Masalah utama yang dihadapi guru adalah kekurangan pengetahuan asas tentang kepengarangan dan kebahasaan. Contoh, apabila soalan meminta pelajar menghuraikan faktor tertentu, huraian yang diberikan guru tidak…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya