Bentuk semula sistem pendidikan

Bentuk semula sistem pendidikan

FOKUS mesti beralih daripada melahirkan pelajar yang berorientasikan peperiksaan kepada melahirkan pelajar sepanjang hayat yang berdaya tahan, mampu berfikir secara kritis dan menyelesaikan masalah.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

PADA 2013, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) dikemukakan sebagai sebuah rancangan transformatif untuk membentuk semula sistem pendidikan negara. PPPM menghasilkan beberapa kejayaan, namun di sebalik pencapaian tersebut, terdapat cabaran besar yang memperlahankan kadar transformasi. Salah satu isu utama adalah kepimpinan sekolah. Guru besar, yang diharapkan menjadi ‘Ketua Pegawai Eksekutif (CEO)’ sekolah, sering kekurangan autonomi dan sokongan strategik yang diperlukan untuk memacu perubahan bermakna. Latihan guru juga merupakan bidang yang memerlukan pembaharuan mendesak. Sistem semasa cenderung mengekalkan amalan tradisional, dengan peluang yang terhad untuk kepelbagaian atau inovasi. Guru sering direkrut daripada…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya