Hati-hati dengan pengeluar produk mesra alam

Hati-hati dengan pengeluar produk mesra alam

PERATURAN dan garis panduan kelestarian perlu diwujudkan bagi memastikan tuntutan hijau oleh sesebuah syarikat mahupun produk adalah sah dan berkesan, bukan sekadar strategi pemasaran.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

BANYAK pengeluar kini menggunakan istilah-istilah seperti mesra alam sekitar, ‘green living’, ‘go green’ dan seumpamanya untuk menggambarkan produk mereka sebagai mesra alam. Namun, kajian terkini mendedahkan tidak semua pengeluar benar-benar mengamalkan pendekatan lestari dalam pengeluaran produk. Pengeluar hanya menggunakan slogan tersebut sebagai taktik pemasaran bagi memperdaya pengguna supaya membeli produk mereka, walaupun ia tidak memberi manfaat sebenar kepada alam sekitar. Sementara pengguna pula menyumbang kepada kemerosotan alam sekitar akibat menyokong dengan melakukan pembelian tanpa mengetahui hakikat pengeluaran produk sebenar. Pihak berkaitan perlu merangka penilaian konstruktif bagi mengelakkan isu manipulatif ‘acah…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya