SAUDARA PENGARANG,
UNGKAPAN ‘apabila seseorang mengajar, dua belajar’ dari Robert Heinlein merangkumi kebenaran yang mendalam tentang dinamik pengajaran dan pembelajaran.
Menurut pengalaman selama 44 tahun sebagai guru, mengajar dan belajar perlu berjalan seiringan selain ia satu proses pengajaran dan pembelajaran. Ia menyedarkan saya betapa pentingnya keakraban seorang guru dengan pelajarnya.
Contohnya, setiap kali seorang pelajar mengemukakan soalan berkaitan konsep, guru perlu berfikir dalam arah yang berbeza untuk menjelaskan pertanyaan tersebut.
Seorang guru, dalam proses menyampaikan ilmu, perlu memperkukuh dan mendalami pemahaman mereka sendiri tentang subjek tersebut. Kitaran pengajaran dan pembelajaran yang berterusan ini memastikan kedua-dua guru dan pelajar terus berkembang. Persona pengajaran yang menerima konsep ini akan lebih terbuka kepada idea dan perspektif baharu, memupuk persekitaran pembelajaran yang sekolaboratif.
Seorang guru perlu mendalami pemahaman yang disampaikan. Apabila seseorang mengajar sesuatu subjek, mereka perlu menyusun pengetahuan dengan cara yang koheren dan boleh difahami. Proses ini sering memerlukan guru untuk menyemak dan memikirkan semula bahan tersebut, membawa kepada pemahaman yang lebih mendalam.
Dengan berbincang dengan guru lain dan dari pengalaman saya sendiri, kita boleh berkolaborasi dan bertukar idea tentang sesuatu topik. Jangan malu bertanya, nanti sesat jalan!
Apabila seorang guru mengamalkan pemikiran bahawa mereka juga adalah pelajar, mereka lebih cenderung untuk melibatkan diri secara aktif dengan pelajar. Persona sedemikian adalah dinamik dan interaktif, beralih daripada syarahan sehala kepada bentuk pendidikan yang lebih partisipatif.
Beri pelajar kebebasan untuk tidak bersetuju dengan konsep dalam pembelajaran. Ia bukan sahaja memberi peluang kepada mereka untuk meluahkan pendapat tetapi juga memberi guru dan pelajar lain peluang untuk terbuka kepada tafsiran yang berbeza daripada yang standard.
Mengajar juga adalah tentang memahami keperluan dan kesukaran pelajar untuk memahami konsep baharu. Dengan itu, boleh menyesuaikan kaedah pengajaran mereka agar lebih berkesan. Cara ini juga mungkin boleh mewujudkan pembelajaran secara konstruktif dan penglibatan yang aktif. Empati ini berupaya membantu membina hubungan yang lebih kukuh antara guru dan pelajar serta mewujudkan persekitaran pendidikan yang lebih memupuk.
Pendekatan kolaboratif ini bukan sahaja meningkatkan pembelajaran tetapi juga memupuk semangat kemasyarakatan dan tanggungjawab bersama dalam kalangan pelajar dan guru.-UTUSAN
SAMIHA MOHD SALLEH
Kota Tinggi, Johor