SAUDARA PENGARANG,
KEMAJUAN teknologi telah mengubah sistem pendidikan yang menawarkan spektrum baharu khususnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Dalam konteks pendidikan, teknostres menjelma apabila pelajar bergelut dengan tuntutan dan cabaran yang ditimbulkan oleh pengintergrasian teknologi baharu dalam dunia akademik. Memahami dan menangani tekanan teknologi adalah penting untuk memastikan manfaat teknologi dalam pendidikan dimaksimumkan sebaik mungkin sambil meminimumkan kesan negatif terhadap kesejahteraan pelajar.
Teknostres dalam pendidikan boleh berpunca daripada pelbagai sumber. Tekanan untuk menyesuaikan diri dengan teknologi yang berkembang pesat, menavigasi antara muka digital yang kompleks dan menguruskan beban maklumat adalah suatu tekanan luar biasa.
Pelajar sering menghadapi kesukaran untuk mengikuti rentak perubahan teknologi yang membawa kepada kurang kemahiran dan takut berasa ketinggalan dari perkembangan pesat teknologi baharu. Misalnya, pembelajaran dalam talian yang menyebabkan pembelajaran pendidikan tanpa sempadan boleh menyumbang kepada keletihan dalam kalangan pelajar. Selain itu, ketakutan terhadap kerosakan teknikal atau gangguan semasa aktiviti pembelajaran dalam talian boleh memburukkan lagi tahap tekanan mereka.
Kebimbangan yang berkaitan dengan teknologi boleh menghalang tumpuan, menghalang fokus terhadap pengekalan maklumat dan membawa kepada penurunan tahap motivasi untuk belajar. Malah, tekanan teknologi yang berterusan boleh menyumbang kepada isu kesihatan mental seperti kebimbangan dan kemurungan, seterusnya menjejaskan keupayaan pelajar untuk melibatkan diri dengan aktiviti-aktiviti kehidupan seharian.
Oleh itu, institusi pendidikan boleh menyediakan sumber dan latihan untuk meningkatkan literasi digital dan memperkasakan pelajar untuk menggunakan teknologi dengan lebih berkeyakinan. Kemahiran pengurusan masa, termasuk menetapkan sempadan untuk penggunaan teknologi boleh membantu mengurangkan tekanan.
Menggalakkan amalan kesedaran kesihatan seperti rehat yang secukupnya akan dapat memupuk kesejahteraan diri dengan lebih sihat dengan penggunaan teknologi. Mewujudkan persekitaran yang menyokong pelajar berasa selesa untuk mendapatkan bantuan dengan cabaran teknologi boleh mengurangkan ketakutan untuk ketinggalan dengan kepesatan perubahan teknologi baharu.
Selain itu, memperkenalkan kaedah penilaian fleksibel yang menampung gaya pembelajaran yang pelbagai dan akses teknologi boleh mengurangkan tekanan ini. Dengan mempelbagaikan format penilaian, pendidik bukan sahaja mengurangkan tekanan teknologi tetapi juga mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih inklusif yang mengiktiraf pelbagai kekuatan pelajar. Dengan memupuk budaya yang menghargai kesejahteraan bersama pencapaian akademik, institusi pendidikan boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang lebih mampan dan efektif.
Menangani teknostres bukan hanya soal meningkatkan prestasi akademik tetapi penting untuk memupuk kesejahteraan keseluruhan pelajar. Dengan mengutamakan kesejahteraan pelajar dan pendidik, institusi pendidikan boleh memastikan teknologi kekal sebagai alat yang memberi manfaat untuk pembelajaran tanpa menjejaskan kesihatan mental dan emosi.-UTUSAN
PROFESOR MADYA DR. SITI HAJAR HALILI
Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya