SAUDARA PENGARANG,
PENDIDIKAN telah banyak berubah seiring dengan kemajuan teknologi, terutamanya menggunakan skrin sebagai alat pembelajaran.
Masa tayangan pendidikan atau screentime pendidikan merujuk kepada masa yang dihabiskan menggunakan peranti elektronik seperti komputer atau tablet untuk belajar. Semakin ramai pelajar menggunakan skrin untuk belajar kerana berkembangnya teknologi.
Di Malaysia, pelajar menghabiskan kira-kira lapan jam enam minit sehari menggunakan internet. Ini bermakna mereka banyak menggunakan skrin untuk masa yang lama. Terdapat beberapa strategi efektif untuk mengoptimalkan masa skrin.
Antaranya dengan membuat jadual yang dirancang dengan baik yang merangkumi rehat dan aktiviti fizikal. Dengan menggabungkan pembelajaran pada skrin dan senaman ringan, pelajar boleh mengurangkan keletihan mental dan meningkatkan penglibatan pelajar.
Strategi ini bukan sahaja mengehadkan masa skrin tetapi juga memastikan ia seimbang dengan aktiviti yang menggalakkan kesihatan fizikal dan mental pelajar, mencapai gabungan teknologi dan kesejahteraan yang ideal.
Strategi lain ialah melalui pendekatan pembelajaran campuran, yang menggabungkan pembelajaran dalam talian dan luar talian bagi menyediakan pelajar pengalaman pembelajaran yang seimbang dan menyeluruh.
Dengan menggabungkan kelebihan kedua-duanya, pelajar boleh menikmati fleksibiliti pembelajaran dalam talian sambil turut mendapat manfaat daripada interaksi bersemuka di dalam bilik darjah.
Sebagai contoh, melalui pembelajaran dalam talian, pelajar boleh mengakses pelbagai sumber dalam talian, tugasan dan aktiviti pembelajaran interaktif, yang membolehkan mereka membangunkan kemahiran bebas dan celik digital.
Dalam suasana bilik darjah tradisional, interaksi langsung dengan guru dan rakan sekelas sebaya dapat meningkatkan pemahaman konsep dan kemahiran sosial.
Pendekatan ini memupuk persekitaran pembelajaran yang dinamik dan boleh disesuaikan yang memenuhi keperluan individu pelajar serta menggalakkan pertumbuhan akademik dan peribadi mereka.
Strategi berkesan untuk mengurus masa skrin adalah dengan melaksanakan model pembelajaran berasaskan projek.
Dalam model ini, pelajar diberi tugasan yang memerlukan kreativiti, menjalankan penyelidikan dan mengaplikasikan apa yang telah dipelajari.
Sebagai contoh, pelajar diminta untuk membuat persembahan multimedia, blog atau dokumentari video untuk menunjukkan pemahaman mereka. Ini bukan sahaja mengurangkan masa skrin pasif tetapi juga meningkatkan penglibatan pelajar dalam pembelajaran mereka.
Guru boleh memberikan bimbingan dan maklum balas dalam talian, sementara pelajar berinteraksi secara aktif dengan bahan melalui kerja projek mereka. Dengan menggabungkan projek, masa skrin menjadi alat untuk mencipta produk yang unik dan inovatif, memastikan penggunaan teknologi menambah nilai kepada pembangunan pelajar.
Pendekatan ini menyerlahkan kepentingan pembelajaran berasaskan projek dalam meningkatkan pemahaman konsep dan kemahiran praktikal, sambil meminimumkan masa skrin tanpa berfikir.
Untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang komprehensif dan sihat, adalah penting untuk menggabungkan teknologi dengan pendekatan yang menggalakkan kepelbagaian, aktiviti luar talian dan penilaian yang seimbang.
Oleh itu, mempunyai pemahaman holistik tentang cara masa skrin digunakan dalam pendidikan boleh membantu membimbing pengalaman pembelajaran dalam era digital ke arah yang positif. – UTUSAN
NUR ANIS HANANI MOHD. BAKTIAR
Universiti Sains Islam Malaysia