SAUDARA PENGARANG,
Inisiatif Pangkalan Data Utama (PADU) kerajaan telah menimbulkan kontroversi dan kebimbangan mengenai perlindungan data. Inisiatif pemusatan data kerajaan yang bercita-cita tinggi ini mempunyai potensi besar untuk meningkatkan kecekapan dan memudahkan penggubalan dasar yang disasarkan.
Walau bagaimanapun, potensi ini disertakan dengan keselamatan data dan kebimbangan privasi mengenai individu. Disebabkan ini, PADU mesti melaksanakan langkah keselamatan data yang komprehensif untuk memaksimumkan potensinya dan mendapat keyakinan orang ramai. Penting untuk menggabungkan mekanisme kriptografi seperti penyulitan data semasa rehat dan transit.
Data disulitkan untuk menghalang pengguna yang tidak dibenarkan daripada mentafsirkannya, walaupun sekiranya berlaku pelanggaran keselamatan. Kawalan capaian yang rapi mesti dilaksanakan, dengan menyatakan dengan tepat siapa yang dibenarkan untuk mengakses data, untuk tujuan apa, dan dalam keadaan apa.
Penilaian keselamatan yang konsisten yang dijalankan oleh entiti luar adalah penting untuk mengesan dan membetulkan kelemahan sebelum dieksploitasi. Di samping itu, adalah penting untuk memupuk ketelusan mengenai amalan data PADU untuk meningkatkan keyakinan dan tanggungjawab. Menentukan kaedah pemerolehan data, protokol penyimpanan dan tujuan penggunaan adalah penting untuk mencapai matlamat ini.
Orang ramai harus mempunyai akses mudah kepada dasar ini, mereka tidak seharusnya diselubungi dengan penyembunyian. Mempunyai talian komunikasi terbuka dengan rakyat mengenai pengurusan data mereka menggalakkan keyakinan dan mengurangkan kebimbangan tentang kemungkinan penyalahgunaan.
Pelaksanaan agensi kawal selia autonomi yang ditugaskan untuk mengawasi amalan pengurusan data PADU adalah langkah berjaga-jaga yang penting. Bidang kuasa entiti yang tidak berat sebelah ini, tanpa sebarang pengaruh organisasi atau politik, harus merangkumi pemeriksaan pencerobohan data, penilaian pematuhan kepada undang-undang perlindungan data, dan perumusan cadangan untuk penambahbaikan.
Rakyat diberi kuasa dengan kehadirannya, kerana ia menawarkan platform yang tidak berat sebelah untuk menyatakan kebimbangan dan mencari penyelesaian. Selain itu, adalah penting untuk meningkatkan kesedaran awam mengenai hak data dalam konteks PADU.
Individu mesti mempunyai maklumat yang diperlukan untuk memahami cara yang mesti dimiliki oleh individu yang mana data mereka digunakan, hak yang mengawal data tersebut dan cara untuk menegaskan hak tersebut. Objektif ini boleh dicapai menggunakan inisiatif pendidikan awam, sumber maklumat yang mudah diakses dan mekanisme capaian data yang boleh diakses oleh semua, seperti permintaan capaian subjek. Adalah penting untuk menilai semula pengecualian yang diberikan oleh Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) untuk agensi kerajaan.
Pengecualian tersebut menjejaskan keberkesanan perlindungan data dan mewujudkan sistem dwi peringkat di mana kerajaan mengendalikan data rakyat di bawah perlindungan yang kurang ketat. Memastikan standard perlindungan data yang saksama untuk semua entiti, termasuk agensi kerajaan dan mewujudkan keyakinan terhadap rangka kerja tadbir urus data PADU memerlukan pemeriksaan kritikal dan pengubahsuaian PDPA.
Ringkasnya, perlindungan data dalam PADU memerlukan strategi komprehensif yang merangkumi beberapa komponen: amalan data yang telus, penyeliaan bebas, warganegara yang berpengetahuan luas dan piawaian perlindungan data yang konsisten.
Dengan memperkukuh halangan ini, PADU boleh memaksimumkan keberkesanan operasinya sambil memastikan orang ramai bahawa maklumat mereka dilindungi dan privasi mereka dihargai. – UTUSAN
DR. SASLINA KAMARUDDIN
Pensyarah Kanan di Universiti Pendidikan Sultan Idris