Guru sekolah agama persendirian juga harus dihargai oleh kerajaan - Utusan Malaysia

Guru sekolah agama persendirian juga harus dihargai oleh kerajaan

GURU di sekolah agama persendirian mungkin menerima gaji yang jauh lebih rendah daripada rakan-rakan mereka yang mengajar di sekolah awam. – GAMBAR HIASAN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

SAUDARA PENGARANG,

SEKOLAH agama persendirian memainkan peranan penting dalam pembangunan moral, agama dan pendidikan anak-anak di negara ini.

Guru di sekolah agama persendirian sering kali melaksanakan tanggungjawab dengan penuh pengorbanan, walaupun mungkin tidak menerima ganjaran setanding dengan kerja keras mereka.

Guru-guru ini mungkin menerima gaji yang jauh lebih rendah daripada rakan-rakan mereka yang mengajar di sekolah awam.

Walaupun demikian, mereka terus berkhidmat demi memastikan pembangunan rohani dan pendidikan pelajar.

Selain itu, guru-guru ini sering kali mengambil bahagian dalam aktiviti ekstra kurikulum serta pembangunan komuniti yang memerlukan masa dan tenaga tambahan.

Mereka mungkin mengajar kelas-kelas tambahan, menyediakan bantuan khas kepada pelajar yang memerlukan dan menguruskan program agama serta moral.

Semua ini memerlukan pengorbanan waktu, tetapi guru-guru ini melakukannya dengan sukarela demi kebaikan pelajar dan komuniti.

Pengorbanan juga melibatkan komitmen emosi yang tinggi. Mereka berperanan sebagai model dan penyokong utama dalam pembentukan moral dan nilai-nilai agama pelajar.

Guru-guru ini menghadapi tekanan untuk memberikan contoh yang baik dan menjadi teladan moral dalam kehidupan seharian mereka.

Guru perlu memberikan sokongan emosi kepada pelajar yang menghadapi cabaran dalam hidup dan membantu anak didik mereka memahami nilai-nilai agama dengan lebih mendalam.

Untuk menghargai pengorbanan guru-guru sekolah agama persendirian, langkah-langkah berikut boleh diambil:

Menambah ganjaran: Kerajaan dan pihak berkepentingan boleh mempertimbangkan penambahan ganjaran untuk mencerminkan pengorbanan dan kepentingan tugas mereka.

Latihan dan pembangunan: Menyediakan peluang latihan dan pembangunan profesional kepada guru untuk memperkukuhkan kemahiran mereka dalam mengajar dan mendidik pelajar dengan lebih baik.

Pengiktirafan awam: Mengadakan program pengiktirafan awam untuk menghormati guru yang memberikan sumbangan besar kepada masyarakat dan negara.

Sokongan emosi dan sosial: Ini termasuk program bimbingan dan pertukaran pengalaman.

Kesedaran masyarakat: Membangkitkan kesedaran masyarakat tentang peranan penting guru sekolah agama persendirian dalam pembangunan moral dan agama masyarakat.

Penghargaan dan pengiktirafan kepada mereka adalah langkah yang patut diambil untuk mewujudkan sokongan yang lebih baik dalam komuniti dan masyarakat Malaysia. – UTUSAN

AZIZUL RAHMAN ABDUL RAHMAN
Tokoh Guru Kebangsaan

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya