SAUDARA PENGARANG,
DENGAN kemajuan pesat teknologi terutama Revolusi Perindustrian Keempat (IR 4.0) dan internet kebendaan (IoT), adalah penting bagi pustakawan atau sesiapa yang terlibat dan berkecimpung dalam bidang kepustakawanan memikirkan bagaimana bidang ini boleh terus berkembang pada tahun-tahun akan datang.
Sebelum ini ramai meramalkan perpustakaan fizikal akan menjadi usang dan ketinggalan, malahan bakal pupus sepenuhnya.
Tetapi saya percaya ramalan ini tidak benar sama sekali atau auta sahaja. Contoh terbaik ialah Perpustakaan Raja Tun Uda di Shah Alam di bawah pengurusan Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS).
Konsep dalamannya penuh kepelbagaian warna dan variasi serta dilengkapi peralatan moden dan reka bentuk kontemporari.
Ia dapat memuatkan 2,500 pengunjung serta 400,000 naskhah buku. Pada cuti hujung minggu, cuti umum dan cuti sekolah, jumlah pengunjung terutama pelajar mencecah 8,000 orang dalam satu hari.
Walaupun kini semakin ramai mengakses maklumat dalam talian, masih terdapat keperluan bagi masyarakat datang ke perpustakaan untuk belajar, berhubung bersama komuniti dan mencari sumber maklumat.
Perpustakaan perlu menyesuaikan dan menggabungkan teknologi baharu seperti realiti maya bagi meningkatkan pengalaman pengguna.
Bagaimanapun, misi teras perpustakaan sebagai pusat pendidikan dan komuniti akan kekal tidak berubah walaupun terdapat elemen teknologi yang ditambah.
Pustakawan
Bagaimana pula dengan pustakawan? Pustakawan sentiasa berada di barisan hadapan dalam pengurusan maklumat dan peranan ini menjadi lebih penting apabila jumlah maklumat tersedia terus berkembang.
Pustakawan perlu mempunyai pemahaman lebih kukuh tentang kecerdasan buatan (AI) dan IoT serta cara ia boleh digunakan untuk mengurus dan menyusun maklumat.
Mereka juga perlu mahir menggunakan teknologi baharu dalam menyediakan sumber yang berharga kepada pengguna.
Bagi institusi pengajian tinggi (IPT) yang menawarkan kursus sains perpustakaan, lebih baik dikaji semula elemen dan subjek ini. Adalah penting bagi IPT untuk mengikuti perubahan semasa dalam keperluan profesion ini.
Kursus sains perpustakaan perlu menggabungkan lebih banyak subjek dan latihan dalam teknologi dan AI bagi memastikan bakal graduan bersedia menghadapi cabaran abad ke-21.
Adalah lebih baik pustakawan bekerja bersama dengan AI, bukannya mengambil alih peranan mereka sepenuhnya.
Kesimpulannya, walaupun masa hadapan mungkin membawa perubahan besar kepada bidang sains perpustakaan, kepentingannya dan pustakawan dalam masyarakat tidak akan berubah.
Dengan menyesuaikan diri dengan teknologi baharu dan sentiasa selaras dengan keperluan komuniti, pustakawan akan terus relevan memainkan peranan penting dalam menyediakan akses kepada maklumat dan memupuk pembelajaran dan hubungan dalam komuniti. – UTUSAN
HAZRAN ASYRAF HAKIMI, Alumni kursus sains perpustakaan Universiti Selangor (Unisel)