Sisi gelap sektor peruncitan digital - Utusan Malaysia

Sisi gelap sektor peruncitan digital

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

SAUDARA PENGARANG,

TIDAK dinafikan telefon pintar sememangnya mengubah cara kita menjalankan perniagaan ketika situasi pandemik Covid-19.

Terdapat pelbagai aplikasi perkhidmatan penghantaran yang boleh dimuat turun ke dalam telefon pintar oleh sesiapa sahaja.

Aplikasi ini memudahkan kita untuk membeli makanan atau barangan secara dalam talian dan membuat pembayaran.

Tambahan pula, aplikasi ini memberi keuntungan kepada kedua-dua belah pihak dari segi penjimatan masa dan tenaga.

Sektor peruncitan digital dilihat semakin rancak apabila ramai peniaga mula mengorak langkah dengan menyediakan perkhidmatan penghantaran barangan peruncitan dalam talian.

Jika dilihat situasi terkini, negara kita menghadapi permintaan luar biasa untuk jualan dalam talian.

Bukan sekadar itu, terdapat syarikat yang terpaksa menangguhkan penghantaran kerana permintaan melebihi kemampuan operasi.

Selain aplikasi perkhidmatan penghantaran, masih ramai peruncit dan petani yang dilihat lebih gemar menggunakan platform seperti WhatsApp kerana lebih murah dan mudah untuk diselenggara.

Namun, isu penggunaan platform yang kurang menitikberatkan keselamatan antara peniaga dan pelanggan ini perlu kita kupas.

Ramai warganet mengadu bayaran sudah dibuat tetapi barang tidak kunjung tiba walau setelah sekian lama menunggu.

Penjual barang tersebut rupanya menghilang begitu sahaja. Duit lesap, badan merana, harapan hancur.

Malah, lebih menyedihkan ada juga yang menerima bungkusan kiriman berisi batu-bata dan pasir.

Banyak penipuan jualan secara dalam talian sukar dibendung kerana para penipu ini bijak menggunakan strategi yang mengaburi mata pelanggan.

Dalam pada itu, masalah lain melibatkan perniagaan dalam talian adalah sebilangan besar peniaga makanan dan minuman berasa sukar untuk mempertahankan perniagaan dengan menggunakan perkhidmatan aplikasi penghantaran makanan kerana komisen yang dikenakan terlalu tinggi.

Oleh itu, sudah tiba masanya pihak-pihak yang terlibat dalam industri peruncitan mengadakan perbincangan bagi menambah baik perkhidmatan dalam platform sedia ada.

Matlamatnya untuk memastikan semua pihak memperoleh keuntungan secara adil. Jadikan platform dalam talian yang popular dan berjaya di Malaysia seperti Shopee dan Lazada sebagai rujukan.

Bukan sahaja memiliki pelanggan dan pengguna dalam kuantiti yang besar, malah mereka sememangnya mempraktikkan nilai etika perniagaan tinggi.

Itulah apa patut kita pelajari. Misalnya, Shopee memberi hak kepada pembeli untuk menerima atau memulangkan barangan dalam tempoh tiga hari selepas penghantaran.

Saya sendiri pernah mengalami masalah barangan yang dibeli tidak sampai ke tangan.

Namun, pihak penghantaran menyatakan status ‘sudah dihantar.’ Maka sebagai pembeli, kita mempunyai hak untuk membuat bantahan agar penjual melakukan proses pemulangan wang.

Dalam kes sebegini, Shopee akan melantik satu pasukan khas dalam menyelesaikan kemelut ini. Nasib pembeli tersebut terbela dengan pemulangan wang.

Malah, Shopee menambah baik dengan meminta pihak penghantaran mengambil gambar barangan yang dihantar di depan pintu rumah atau bangunan sebagai bukti. Kaedah itu dapat menyelesaikan banyak rungutan pelanggan.

Diharapkan pada masa depan, semua pihak yang terlibat dalam sektor peruncitan digital dapat memastikan mereka hanya berurusan melalui aplikasi atau platform yang mempunyai ciri-ciri keselamatan optimum.

NURUL ZAMRATUL ASYIKIN AHMAD & ROSZI NASZARIAH NASNI NASERI, UiTM Melaka Kampus Alor Gajah.

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya