SAUDARA PENGARANG,
TIDAK ramai yang sedar sejak 2009, antara kerangka strategik transformasi sektor awam yang dilaksanakan kerajaan waktu itu adalah melantik ketua komunikasi korporat (KKK) di setiap kementerian dalam kalangan orang luar yang tiada latar belakang sebagai penjawat awam.
Pelantikan dibuat secara kontrak selama dua tahun dan boleh diperbaharui mengikut prestasi kerja.
Tugas KKK adalah sebagai focal person kementerian, diberikan Gred Terbuka 54 yang melayakkan dibayar gaji antara RM6,000 hingga RM10,000 sebulan berdasarkan kelayakan dan pengalaman sebelum ini.
Pun begitu tugas mereka tidaklah mudah kerana diberi tanggungjawab mengangkat imej dan reputasi tadbir urus korporat kementerian untuk menembusi sasaran melalui pelbagai medium komunikasi.
Mereka perlu memahami pihak berkepentingan dalam dan luar kementerian, teras perkhidmatan kementerian serta jabatan dan agensi dalam masa yang singkat.
Selain itu, mereka juga bertanggungjawab untuk mengurus Pelan Komunikasi Strategik untuk kegunaan sepanjang tahun serta pelan media dan pengurusan acara serta mengangkat belanjawan berdasar pendekatan kos rendah dengan impak yang meluas.
Mereka juga bertanggungjawab untuk memastikan aduan awam yang diterima dapat diselesaikan dalam tempoh tiga hari bekerja sahaja.
Tugas lain adalah memastikan bahan penerbitan seperti laporan tahunan, buletin, risalah, poster dan kain rentang tepat dan menepati kehendak serta standard kementerian.
Infografik, berita, video pendek dan kenyataan media perlu diperincikan berteraskan pendekatan belanja berhemah.
Dalam masa sama, mereka perlu menghadiri mesyuarat utama di peringkat pembuat dasar serta membina hubungan kerjasama strategik dengan semua pihak berkepentingan.
Kolaborasi strategik juga diadakan dengan pegawai-pegawai di pejabat menteri bagi memastikan tugas promosi dan publisiti melalui pelbagai medium dapat berjalan secara teratur dan sempurna.
Oleh kerana beban tugas begitu kompleks, KKK perlu mempunyai jalinan komunikasi strategik bersama rakan media serta hubungan baik dengan ketua-ketua jabatan serta pihak berkepentingan dan orang awam.
Bagi memastikan perkhidmatan mencapai Indeks Pengukuran Prestasi yang ditetapkan serta keberhasilanya tinggi, segala dasar dan ketetapan kementerian perlu menembusi kumpulan sasarannya.
Sejak penularan Covid-19, tugas KKK semakin kompleks untuk menangani pelbagai isu yang berbangkit di kementerian dan pada masa sama perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ketat.
Dalam pada itu, kajian atau soal selidik tahap kepuasan pelanggan dan kesedaran pelanggan perlu dilaksanakan KKK bagi mengukur tahap kepuasan pelanggan dan keberkesanan promosi.
Melalui cara itu, ada ruang untuk penambahbaikan bagi memastikan imej kementerian terus terjaga.
YOSRI ABU MAHSIN
Putrajaya