Pendekatan sekolah pelajar pilih profesion sebelum masuk IPT

Pendekatan sekolah kepada kerjaya bantu pelajar pilih profesion

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

Sudah sampai masanya kita meneroka keberkesanan mengindoktrinasi pemikiran pelajar sekolah menengah tentang pekerjaan masa depan melalui pendekatan school to career atau sekolah kepada kerjaya (SKK) oleh jurulatih kerjaya industri berbanding penjelasan daripada wakil institusi pengajian tinggi (IPT).

Ia menyelidiki manfaat melibatkan profesional daripada industri dalam membentuk aspirasi kerjaya pelajar dan memberikan pandangan tentang cara pendekatan ini boleh memberi kesan yang berkekalan pada laluan kerjaya masa depan pelajar.

Dalam pasaran pekerjaan yang berkembang pesat hari ini, menjadi semakin penting bagi pelajar sekolah menengah untuk mendapatkan pemahaman yang menyeluruh tentang pelbagai laluan kerjaya yang tersedia untuk mereka.

Walaupun kaedah tradisional bimbingan kerjaya yang disediakan oleh wakil IPT) adalah bernilai, terdapat peningkatan pengiktirafan terhadap keberkesanan penyepaduan kepakaran industri melalui pendekatan SKK.

Dengan melibatkan jurulatih kerjaya daripada industri, pelajar bukan sahaja didedahkan kepada pilihan kerjaya yang pelbagai, tetapi juga menerima pandangan praktikal tentang kemahiran dan kecekapan yang diperlukan untuk berjaya dalam bidang pilihan mereka.

Pendekatan SKK, difasilitasi oleh jurulatih kerjaya industri, menawarkan peluang unik untuk pelajar sekolah menengah untuk merapatkan jurang antara pembelajaran bilik darjah dan aplikasi dunia sebenar.

Tidak seperti sesi bimbingan kerjaya konvensional yang sering memberi tumpuan kepada prasyarat akademik untuk pendidikan tinggi, jurulatih kerjaya industri menyediakan pelajar dengan pengetahuan langsung tentang kemahiran dan kelayakan yang dicari oleh majikan dalam pelbagai industri.

Tambahan pula, jurulatih kerjaya industri memainkan peranan penting dalam memberi inspirasi dan motivasi kepada pelajar untuk meneroka laluan kerjaya yang tidak konvensional dan mempertimbangkan laluan alternatif untuk berjaya.

Dengan berkongsi perjalanan kerjaya dan pandangan mereka sendiri tentang realiti harian profesion yang berbeza, profesional industri boleh membantu pelajar membayangkan diri mereka dalam peranan yang mungkin tidak mereka pertimbangkan sebelum ini. – UTUSAN

Mohamad Rizan Hassan ialah Ketua Belia Mahir Pertubuhan Kebangsaan Pekerja Berkemahiran (Belia Mahir)

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN