40 aduan kesalahan perniagaan di Terengganu - Utusan Malaysia

40 aduan kesalahan perniagaan di Terengganu

ARIFFIN Deraman (dua dari kanan) meninjau harga pelbagai barangan ketika melancarkan Skim Harga Maksimum Musim Perayaan Tahun Baharu Cina di sebuah pasar raya di Kuala Nerus, Terengganu, hari ini.- UTUSAN/ KAMALIZA KAMARUDDIN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

KUALA NERUS: Pejabat Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Terengganu menerima sebanyak 40 aduan berkaitan hal ehwal pengguna sejak 1 Januari hingga Khamis lalu.

Pengerusi Jawatankuasa  Keusahawanan, Sumber Manusia, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Ariffin Deraman berkata, daripada jumlah itu,

kesalahan melibatkan harga adalah aduan tertinggi sebanyak 18 kes.

“Selain itu, aduan mengenai transaksi dalam talian pula adalah tujuh kes diikuti barang kawalan (lima kes) dan perkhidmatan mengelirukan (empat kes).

“Terdapat juga aduan mengenai bengkel kenderaan bermotor, barang tiruan, perihal perdagangan palsu, sewa beli kenderaan, jualan kredit dan jualan langsung pula masing-masing sebanyak satu kes.

 

“Kesemua aduan ini telah disiasat dan pihak syarikat atau pemilik perniagaan  diberikan notis bagi mengemukakan maklumat lanjut berhubung perkara tersebut,” katanya selepas melancarkan pelaksanaan Skim Harga Maksimum Musim Perayaan Tahun Baharu Cina 2025 di sebuah pasar raya di sini, hari ini.

Katanya, daerah Kuala Terengganu merekodkan kes tertinggi sebanyak 19 aduan, Besut dan Dungun masing enam aduan, Hulu Terengganu (lima aduan) dan Kemaman (empat aduan).

“KPDN menerima semua aduan itu melalui portal rasmi serta ada juga menerusi panggilan telefon dan media sosial seperti WhatsApp,” katanya. – UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya