PETALING JAYA:Pos Malaysia mencatatkan kerugian bersih berjumlah RM55.6 juta berikutan penurunan 4.7 peratus dalam pendapatan suku tersebut berbanding suku sama 2023.
Pendapatan kumpulan menurun sedikit tahun ke tahun pada suku kedua 2024 kepada RM443.4 juta daripada RM465.2 juta pada 2023.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Pos Malaysia, Charles Brewer berkata, prestasi suku kedua yang lebih perlahan daripada jangkaan disebabkan oleh persekitaran pasaran yang terus mencabar, khususnya berkaitan dengan segmen penghantaran bungkusan.
Menurut beliau, walaupun menghadapi rintangan dalam suku kedua, Pos Malaysia tetap berhati-hati optimis mengenai prestasi kewangan untuk tahun penuh dan komited terhadap pelan transformasi.
“Ini merangkumi mempercepatkan perniagaan berasaskan margin, pengurusan kos dan kapasiti yang berterusan, penerapan teknologi digital, memperbaiki perjalanan pelanggan secara menyeluruh, mencapai pertumbuhan yang mampan dan mencipta nilai untuk untuk semua pihak berkepentingan.
“Kami terus membuat kemajuan yang kukuh dalam melaksanakan strategi transformasi kami. Operasi Pos Malaysia adalah berdaya tahan dan dengan inisiatif transformasi kami yang berjalan dengan baik, kami yakin dengan keupayaan kami untuk memberikan hasil yang lebih baik untuk sepanjang tahun.
“Kami akan terus fokus pada memacu pertumbuhan, meningkatkan kecekapan operasi, dan mewujudkan nilai jangka panjang untuk pemegang saham kami,” katanya dalam kenyataan.
Brewer berkata, Pos Malaysia sedang mempercepatkan pelaksanaan pencipta nilai baharu dalam segmen peruncitan, antarabangsa, dan pelaksanaan, sambil menangani unit perniagaan yang kurang berprestasi.
“Kami akan menggandakan usaha untuk meningkatkan usaha baharu kami seperti Pos Shop, Pos Fulfill, dan usaha niaga antarabangsa kami redlyexpress, yang diperlukan untuk mengurangkan risiko penurunan struktur mel dan segmen bungkusan yang sangat kompetitif.
“Kami teruja untuk berkongsi bahawa sejak melancarkan kedai serbaneka Pos Shop pertama di Jalan Medan Tuanku, Kuala Lumpur pada Mei 2023 sebagai sebahagian daripada strategi transformasi runcit Pos Malaysia, kini telah membuka 31 kedai di seluruh Semenanjung Malaysia, dengan rancangan agresif untuk berkembang kepada 50 cawangan secara keseluruhan menjelang akhir tahun 2024.
“Pos Fulfill, perkhidmatan pemenuhan bersepadu sepenuhnya kami, terus memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk penyelesaian penggudangan dan pemenuhan,” katanya.
Dalam pada itu, Pos Malaysia turut menawarkan teknologi canggih kepada kedua-dua sektor perniagaan ke perniagaan (B2B) dan perniagaan ke pengguna (B2C), dan ruang gudang yang berkeluasan lebih daripada 200,000 kaki persegi di kemudahan yang terletak di Shah Alam, Bukit Raja, Kota Kinabalu dan Kuching.
“Dengan penghantaran ke lebih 43 negara, perniagaan penghantaran digital merentas sempadan kami, redlyexpress, menempatkan Pos Malaysia secara unik dalam pasaran logistik global, di mana kami menyediakan model yang cekap, dipercayai dan kos efektif untuk e-dagang dan peruncit dalam talian yang mencari perkhidmatan penghantaran bungkusan antarabangsa,” katanya.
Selain itu, Pos Aviation, anak syarikat utama dalam portfolio meluas Pos Malaysia yang telah mencatatkan pertumbuhan tahun ke tahun yang konsisten disebabkan oleh peningkatan permintaan untuk perkhidmatan katering dalam penerbangan dan pengendalian kargo, akan terus memberi keutamaan kepada pengembangan domestik sambil memanfaatkan usaha sama terbarunya dengan SIA Engineering Company Limited (SAIEC).
“Bagi perniagaan teras Pos Malaysia, kami berusaha untuk memaksimumkan peluang yang ditawarkan oleh segmen bungkusan e-dagang, disokong oleh piawaian perkhidmatan kami yang terkemuka di pasaran dan pengembangan produk yang berterusan dan perkhidmatan inovatif,” katanya.
Melangkah ke hadapan, Pos Malaysia kekal komited untuk meneruskan agenda transformasinya, yang merangkumi usaha kelestarian untuk masa hadapan yang lebih hijau dan mengukuhkan kedudukannya sebagai peneraju dalam sektor pos dan logistik Malaysia.
“Dedikasi teguh Pos Malaysia terhadap inovasi dan penyelesaian berpusatkan pelanggan terus mendorong misinya untuk memberikan nilai dan kebolehpercayaan kepada semua pihak berkepentingan dan pelanggan,” katanya.-UTUSAN