Scam: Cari kaedah lain komunikasi dengan pelanggan

Scam: Cari kaedah lain komunikasi dengan pelanggan

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, Ramli Mohamed Yoosuf menunjukkan gambar aktiviti penipuan “Calling Centre” ketika ditemui pada sidang media yang diadakan di Menara KPJ Kuala Lumpur hari ini. UTUSAN/SYAKIR RADIN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

KUALA LUMPUR: Institusi perbankan perlu mencari kaedah terbaharu untuk berhubung dengan pelanggan ekoran peningkatan kes penipuan telekomunikasi yang membimbangkan ketika ini. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata, ini kerana kaedah digunakan institusi terbabit turut digunakan sindiket penipuan. Katanya, antara modus operandi yang kerap dilaporkan dalam kes penipuan dalam talian adalah penggunaan panggilan telefon untuk menghubungi mangsa. “Situasi ini menimbulkan stigma dalam kalangan masyarakat bahawa apa jua panggilan daripada nombor tidak dikenali adalah scammer. “Saya sendiri pernah menerima panggilan daripada pihak bank menggunakan…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya