Kraftangan Malaysia giat promosi kempen 'Ini Batik Malaysia' - Utusan Malaysia

Kraftangan Malaysia giat promosi kempen ‘Ini Batik Malaysia’

KOLEKSI Batik Malaysia diperagakan sempena kempen ‘Ini Batik Malaysia’ pada Pameran Pertanian Hortikultur dan Agropelancongan Malaysia (MAHA) 2022 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) di sini, kelmarin. – UTUSAN/FARIZ RUSADIO
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram
  • SERDANG: Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) kini giat merancang pelbagai program dan aktiviti bagi merancakkan kempen ‘Ini Batik Malaysia’ dan sambutan Hari Batik Malaysia yang bakal disambut pada 3 Disember depan.

    Ketua Pengarahnya, ‘Ainu Sham Ramli berkata, antara pengisian kempen termasuk peragaan fesyen dan jualan Batik Malaysia sempena Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (MAHA) 2022.

    Beliau berkata, peragaan Fesyen Batik Malaysia sempena MAHA 2022 menampilkan 48 pasang pakaian Batik Malaysia terdiri daripada koleksi Batik Cetakan Kreatif (Ecoprint), Batik Clay, Batik Linut, Batik Terap dan juga Batik Lukis.

    “Koleksi-koleksi ini diperagakan dengan rekaan pakaian batik yang memenuhi cita rasa fesyen terkini.

    “Peragaan Fesyen Batik Malaysia ini mengetengahkan batik alternatif
    menggunakan teknik halangan warna ke atas fabrik seperti Batik Cetakan Kreatif (Ecoprint), Batik Clay dan Batik Linut.

    “Turut diperagakan Batik Terap (Blok) dan Batik Lukis (Canting) yang bermotifkan identiti seni dan budaya masyarakat Malaysia manakala, batik Cetakan Kreatif (Ecoprint) pula menampilkan reka corak
    secara semulajadi daripada daun dan bunga.

    “Selain itu, Batik Clay (tanah liat) dan Batik Linut (kanji sagu) adalah hasil projek kajian inovasi menggunakan bahan semulajadi sebagai bahan penghalang warna dalam penghasilan reka corak batik,” katanya ketika ditemui pada MAHA 2022 baru-baru ini.

    Katanya, produk Batik Malaysia itu kini boleh didapati melalui platform pemasaran digital MYCRAFTSHOPPE, media sosial di Facebook E-Kraf Bazar dan portal KARYANEKA iaitu www.karyaneka.com.my.

    Selain itu, katanya, produk itu juga boleh diperolehi di 10 outlet Karyaneka termasuk di Kompleks Kraf Kuala Lumpur, Muzium Negara, Parlimen, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

    ‘Ainu Sham berkata, beliau berharap agar kempen ‘Ini Batik Malaysia’, dapat memberi kesedaran, pengetahuan dan menyemai jati diri identiti Keluarga Malaysia menerusi pemakaian Batik Malaysia.

    Menurutnya, usaha ini juga mampu melonjakkan permintaan terhadap produk kraf batik sekali gus meningkatkan pendapatan usahawan dan komuniti kraf.

    “Kempen ‘Ini Batik Malaysia’ yang bermula pada 1 Julai 2022 adalah inisiatif Kraftangan Malaysia dalam memartabatkan industri kraf batik tempatan.

    “Kraftangan Malaysia sentiasa mempergiat usaha untuk membantu usahawan dan komuniti kraf dalam meningkat pengeluaran serta memperluaskan pasaran produk kraf tempatan secara lebih efektif mengikut arus perdana,” katanya. – UTUSAN

  • Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

     

    BERITA BERKAITAN

    Teruskan membaca

    Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

    Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya