Perbankan talian diragui? - Utusan Malaysia

Perbankan talian diragui?

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

LAPORAN Indeks Ke­selamatan Unisys yang dikeluarkan pada 2018 menunjukkan masih terdapat kebimbangan dalam kalangan rakyat Malaysia untuk menggunakan identiti digital bagi mengakses perkhidmatan perbankan dalam talian. Mereka bimbang untuk mengesahkan pembayaran atas faktor keselamatan data. Pengarah Penyelesaian Per­khidmatan Kewangan Unisys Asia Pasifik iaitu Ian Selbie menyatakan orang ramai hanya selesa mengguna identiti digital untuk berurusan dengan kerajaan. Kebimbangan yang ditunjukkan orang ramai khabarnya atas faktor keselamatan data yang digunakan kerana bimbang ia boleh mengakibatkan kecurian identiti, penyalahgunaan kad kredit selain bimbang peranti digodam. Terdapat juga kebimbangan penyebaran virus kepada komputer…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya