BANGKOK: Dalam usaha untuk menjadi satu daripada lima destinasi utama pelancongan Muslim menjelang 2027, Thailand telah melaksanakan beberapa inisiatif bagi memenuhi keperluan pengembara beragama Islam.
Timbalan Jurucakap Kerajaan Rachada Dhanadirek berkata kerajaan telah memberi keutamaan kepada segmen dan pasaran pelancongan Muslim, memandangkan negara itu telah menjadi destinasi utama bagi pelancong beragama Islam dari seluruh dunia.
“Tahun lalu, lebih tiga juta pelancong beragama Islam melawat negara itu yang kebanyakannya pengembara yang mempunyai kuasa beli tinggi.
“Menurut tinjauan MasterCard-Crescent Rating Global Muslim Travel Index 2022, Thailand menduduki tempat ketiga sebagai negara/negeri/wilayah bukan Islam yang popular dalam kalangan pelancong beragama Islam, di belakang Singapura dan Taiwan,” katanya dalam satu kenyataan.
Rachada berkata pengendali perniagaan perkhidmatan pelancongan, agensi awam dan lain-lain yang berminat boleh menyertai latihan yang disedikan berkaitan sikap dan ciri pelancong beragama Islam, serta cara mereka bentuk produk dan perkhidmatan pelancongan yang memenuhi keperluan.
“Latihan telah dijalankan untuk peserta mengetahui pelan strategik lima tahun kerajaan mengenai pembangunan kapasiti untuk promosi pasaran pelancongan Muslim (2023-2027),” katanya.
Lima strategi itu ialah menyeragamkan operasi segmen pelancongan, membangunkan produk, perkhidmatan dan aktiviti pelancongan; mempromosikan penggunaan teknologi; mengintegrasikan kerjasama antara agensi yang berkenaan; dan meningkatkan peluang pasaran dan kesedaran tentang kesediaan Thailand untuk menerima pelancong beragama Islam.
“Diharapkan kerajaan akan datang terus menyokong pelan strategik lima tahun itu untuk menjadikan Thailand antara lima destinasi utama pelancongan Muslim menjelang 2027, seperti yang disasarkan,” katanya.
Thailand menyasarkan sekurang-kurangnya 30 juta pelancong melawat negara itu tahun ini dan membelanjakan 1.5 trilion baht, menurut unjuran Majlis Pelancongan.