BizMatch MPOC catat potensi jualan RM1.24 billion

BizMatch MPOC catat potensi jualan RM1.24 billion

GAMBAR HIASAN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

PETALING JAYA: Majlis Minyak Sawit Malaysia (MPOC) mengumumkan pembekal Malaysia mencatatkan potensi jualan sebanyak RM 1.24 bilion daripada sesi Padanan Perniagaan (BizMatch), mencerminkan peluang komersial yang signifikan dihasilkan semasa acara tersebut. 

Ketua Pegawai Eksekutif MPOC, Belvinder Sron berkata, peningkatan minat yang tinggi dari wilayah seperti Afrika, Asean dan Asia Tengah selaras dengan usaha pemasaran dan promosi MPOC yang berterusan. 

“Kawasan-kawasan ini telah menjadi fokus inisiatif strategik kami dan hasil daripada BizMatch menunjukkan kesan pendekatan terarah kami dalam memperluas akses pasaran dan meningkatkan permintaan untuk produk minyak sawit Malaysia,” katanya dalam kenyataan.

Menurut beliau, kebanyakan minat daripada pembeli tertumpu kepada produk utama seperti olein sawit, stearin sawit dan item hiliran seperti lemak sayuran, pengganti mentega koko (CBS) dan minyak biji sawit.

“Hasil ini menekankan fleksibiliti dan nilai minyak sawit Malaysia dalam memenuhi pelbagai keperluan pasaran global dan kami yakin bahawa penglibatan ini akan diterjemahkan kepada hubungan perdagangan jangka panjang,” katanya. 

MPOC menganjurkan pertemuan BizMatch sempena Forum Minyak Sawit Malaysia (MPOF) Kuala Lumpur 2024, yang diadakan di Shangri-La Kuala Lumpur pada 8 hingga 9 Oktober. 

BizMatch yang berlangsung pada hari kedua forum, mengumpulkan lebih daripada 100 pembeli dari 30 negara termasuk pemain utama dalam industri minyak dan lemak serta makanan dari kawasan seperti Asia Pasifik, Asia Selatan, Asia Barat, Afrika dan Eropah Timur.

Sebanyak 24 pembekal Malaysia menyertai acara ini terlibat dalam perbincangan perniagaan yang berharga dengan delegasi antarabangsa untuk meneroka peluang perdagangan dan memperluas jangkauan mereka di pasaran ini. 

Interaksi sepanjang hari itu melihat pembekal Malaysia melaporkan jumlah pertanyaan tertinggi daripada wilayah Afrika, diikuti oleh Asia Pasifik, Asia Barat, India dan Asia Tengah. 

Mengulas lanjut, Belvinder berkata, minat yang tinggi itu menekankan permintaan yang semakin meningkat terhadap minyak sawit Malaysia di pasaran ini serta keberkesanan usaha penglibatan yang fokus.

“Selain BizMatch, pembeli antarabangsa juga berpeluang melawat Pusat Pengalaman Minyak Sawit SD Guthrie di Pulau Carey, di mana mereka boleh melihat langsung proses pengeluaran minyak sawit. 

“Lawatan ini memberikan pemahaman mendalam tentang komitmen industri terhadap kualiti, kelestarian dan inovasi, membolehkan delegasi mengikuti pelbagai peringkat pemprosesan minyak sawit dan mempelajari pelbagai produk yang dihasilkan daripada minyak sawit. 

“Inisiatif ini selanjutnya memperkaya pengalaman peserta, mengukuhkan kedudukan Malaysia sebagai pembekal global yang dipercayai dan terkemuka dalam industri minyak sawit,” katanya.-UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya