PETALING JAYA: Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) bekerjasama dengan TikTok Shop menerusi kempen #ThisisMY dalam usaha mempergiatkan peluang perniagaan rentas sempadan untuk usahawan tempatan.
Menteri Perdagangan Pelaburan dan Industri, Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Aziz berkata, kempen itu akan membolehkan perniagaan, pengedar dan usahawan Malaysia berkembang ke Singapura.
“Kerjasama antara Matrade dan TikTok Shop adalah sebahagian daripada Program Pembangunan e-Dagang Merentas Sempadan (eBizLink) Matrade, sebuah inisiatif di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12).
“#ThisisMY akan menampilkan siri aktiviti menarik termasuk sesi perkongsian pengetahuan dan latihan mengenai e-Dagang rentas sempadan,” katanya dalam kenyataan.
Beliau berkata, dengan melalui inisiatif tersebut, sekurang-kurangnya 30 syarikat Malaysia dibantu untuk menjana jualan RM15 juta.
Katanya, dengan mengambil kesempatan daripada Hari Jualan Dalam Talian ASEAN (AOSD), acara tahunan yang mempromosikan aktiviti e-Dagang dalam ASEAN, kempen #ThisisMY akan dipergiatkan pada 8 Ogos 2024.
Sementara itu, Ketua Dasar Awam Malaysia di TikTok Shop,Anuar Fariz Fadzil berkata, pihaknya i komited untuk memupuk pertumbuhan perniagaan tempatan di Malaysia.
“Melalui perkongsian ini, kami menyasarkan untuk membolehkan pengembangan mereka dan memperkasakan mereka untuk mencapai tahap baharu dengan melancarkan perniagaan mereka. potensi penuh di platform.” katanya.
Program tersebut turut menarik jenama isi rumah berkualiti dari Malaysia termasuk Julie’s Confectionary & Biscuit, Power Root’s Alicafe Coffee dan Oriental’s Super Ring Cheese Snack untuk ditampilkan di Singapura. – UTUSAN