Bank tidak minta maklumat melalui telefon - Persatuan bank

Bank tidak minta maklumat melalui telefon – Persatuan bank

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

PETALING JAYA: Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM) dan Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (AIBIM) mengulangi bahawa bank ahlinya tidak akan meminta maklumat pelanggan yang sensitif melalui panggilan telefon. Menurut kenyataannya, bank tidak akan meminta pelanggan untuk maklumat nombor kad kredit/debit dan nombor nilai pengesahan kad (CVV); nama pengguna dan kata laluan perbankan dalam talian dan khidmat pesanan ringkas (SMS) nombor OTP/ TAC. Katanya, dalam senario tertentu seperti untuk mewujudkan kesahihan transaksi yang mencurigakan atau tidak teratur, bank boleh menghubungi pelanggan untuk mendapatkan penjelasan. “Semasa panggilan ini, bank boleh…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya