RHB Bank isytihar dividen interim kedua 25 sen sesaham - Utusan Malaysia

RHB Bank isytihar dividen interim kedua 25 sen sesaham

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Mohd. Rashid Mohamad (kiri) bersama Pengerusi RHB, Tan Sri Ahmad Badri (kanan) pada Mesyuarat Agung Tahunan RHB Bank Berhad ke-57, semalam.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

PETALING JAYA: RHB Bank Berhad (RHB Bank) mengisytiharkan dividen interim kedua sebanyak 25 sen sesaham, terdiri daripada pembayaran tunai sebanyak 20 sen sesaham dan bahagian boleh pilih di bawah Pelan Pelaburan Semula Dividen sebanyak 5 sen sesaham.

Bersama dividen interim pertama Kumpulan sebanyak 15 sen sesaham, jumlah dividen untuk Tahun Kewangan 2022 berjumlah 40 sen sesaham atau 62.5 peratus nisbah pembayaran, diterjemahkan kepada hasil dividen sebanyak 6.9 peratus.

Pengerusi Kumpulan Perbankan RHB, Tan Sri Ahmad Badri berkata, bagi pihak Lembaga Pengarah, pihaknya merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pemegang saham atas kepercayaan, kesetiaan dan keyakinan berterusan mereka terhadap Kumpulan.

“Tahun Kewangan 2022 adalah tahun pemulihan bagi kebanyakan ekonomi dan Kumpulan telah kekal di landasan dalam menyampaikan nilai kepada para pemegang saham, pelanggan, pekerja dan semua pihak berkepentingan kami yang lain, menunjukkan daya tahan dan memberikan prestasi yang membanggakan.

“Momentum pertumbuhan dan asas kami kekal kukuh seperti yang dicerminkan oleh peningkatan Credit Rating, di mana RHB dinaik taraf kepada AA1 oleh RAM Ratings, serta mencapai peningkatan Penilaian Kredit Baseline kepada baa1 oleh Moody’s Investor Services.

“Selain itu, kejayaan pelancaran strategi Together We Progress 24 (TWP24) telah mengukuhkan fokus kami untuk mencapai pertumbuhan berkualiti dan memacu kecemerlangan perkhidmatan merentas semua saluran penyampaian kami, disokong oleh cadangan digital kami yang teguh,” katanya dalam kenyataan.

Ujarnya, Kumpulan juga telah melaksanakan pelbagai inisiatif ke arah mewujudkan pengalaman pelanggan yang lebih hebat dan ini telah memberi kesan positif kepada Skor Promoter Bersih (NPS) kami, mencapai tempat ketiga tertinggi dalam industri perbankan Malaysia dengan skor +12.

Kumpulan juga telah mempergiatkan usaha dalam mempercepatkan penggunaan amalan mampan di kalangan pelanggan, pekerja dan pemegang kepentingan utama yang lain.

“Pada Disember 2022, kami telah mencapai lebih RM12 bilion dalam Perkhidmatan Kewangan Mampan, yang melebihi sasaran 2022 kami sebanyak lebih 40 peratus.

“Melangkah ke hadapan, Kumpulan akan kekal mengikut landasan dalam melaksanakan strategi TWP24 kami dan memberi penekanan lebih lanjut ke arah merealisasikan faedah, memberi tumpuan kepada mencapai pertumbuhan berkualiti, memacu kecemerlangan perkhidmatan dan meningkatkan kecekapan merentas perniagaan dan operasi kami,” katanya. – UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN