Jumlah pelanggan merudum, Netflix bakal tawar pelan lebih murah - Utusan Malaysia

Jumlah pelanggan merudum, Netflix bakal tawar pelan lebih murah

NETFLIX mungkin akan memperkenalkan pelan baharu yang lebih murah berikutan syarikat penstriman itu kehilangan lebih 200,000 pelanggan pada suku pertama 2022. - GAMBAR HIASAN/AGENSI
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

LOS ANGELES/BENGALURU: Inflasi, perang di Ukraine dan persaingan sengit menyumbang kepada kehilangan pelanggan Netflix Inc. buat kali pertama dalam tempoh lebih sedekad.

Netflix turut meramalkan kerugian yang lebih besar di masa hadapan, menandakan peralihan mendadak dalam nasib untuk syarikat penstriman yang berkembang pesat semasa wabak itu.

Syarikat itu berkata, pihaknya kehilangan 200,000 pelanggan pada suku pertamanya, meleset jauh daripada ramalannya menambah 2.5 juta pelanggan. 

Penggantungan perkhidmatan di Rusia selepas pencerobohan Ukraine turut mengakibatkannya kehilangan 700,000 pelanggan.

Wall Street menyebabkan saham Netflix jatuh 26 peratus pada Selasa dan memadamkan kira-kira AS$40 bilion (RM170.80 bilion) nilai pasaran sahamnya. Sejak memberi amaran pada Januari tentang pertumbuhan pelanggan yang lemah, syarikat itu telah kehilangan hampir separuh daripada nilainya.

Pertumbuhan pelanggan yang ketinggalan mendorong Netflix mempertimbangkan untuk menawarkan versi perkhidmatan yang lebih rendah dengan pengiklanan, memetik kejayaan tawaran serupa daripada saingan HBO Max dan Disney+.

Ketua Pegawai Eksekutif Netflix, Reed Hastings berkata, mereka yang telah mengikuti Netflix tahu bahawa beliau amat menentang kerumitan pengiklanan dan peminat besar kesederhanaan langganan.

Netflix menawarkan ramalan suram untuk suku musim bunga, menjangkakan ia akan kehilangan dua juta pelanggan, walaupun siri yang dinanti-nantikan seperti “Stranger Things” dan “Ozark” serta kemunculan pertama filem “The Grey Man” dibintangi oleh Chris Evans dan Ryan Gosling. 

Wall Street menyasarkan 227 juta untuk suku kedua, menurut data Refinitiv.

Hastings memberitahu pelabur bahawa wabak telah menciptakan banyak versi, menyukarkan syarikat untuk mentafsir lonjakan dan surut perniagaan langganannya sejak dua tahun lalu. 

“Kini, nampaknya penyebabnya adalah gabungan persaingan dan bilangan akaun yang berkongsi kata laluan, menjadikannya lebih sukar untuk berkembang.

“Apabila kami berkembang pesat, ia bukanlah satu keutamaan yang tinggi untuk diusahakan, namun sekarang kami bekerja keras untuk itu,” katanya.

Pendapatan suku pertama Netflix meningkat 10 peratus kepada AS$7.87 bilion (RM33.60 bilion), sedikit di bawah ramalan Wall Street. Ia melaporkan pendapatan bersih sesaham sebanyak AS$3.53, mengatasi konsensus Wall Street sebanyak AS$2.89.

Walaupun syarikat itu kekal yakin tentang masa depan penstriman, ia menyalahkan pertumbuhannya yang perlahan atas beberapa faktor seperti kadar pengguna menggunakan perkhidmatan atas permintaan, bilangan pesaing yang semakin meningkat dan ekonomi yang lembap.

Perkongsian akaun adalah amalan yang telah lama wujud, walaupun Netflix sedang meneroka cara untuk memperoleh hasil daripada 100 juta isi rumah yang menonton Netflix melalui akaun kongsi, termasuk 30 juta di Amerika Syarikat dan Kanada. – AGENSI

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya