MUKADIMAH
Sebagai seorang usahawan muda yang menjual perniagaan internetnya pada harga SGD$30 juta ketika berusia 33 tahun, Alvin Poh kini berusaha untuk membimbing usahawan lain untuk meningkatkan perniagaan mereka dengan kemahiran dan kepakarannya. Dia menjualnya kepada Dreamscape Networks, yang merupakan sebuah syarikat disenaraikan di Bursa Saham Australia pada 2017.
Ikuti temu bual Utusan Malaysia bersama pengasas Vodien, Alvin Poh tentang resipi kejayaannya dan usahanya membantu lebih 50 usahawan berjaya dalam perniagaan yang diceburi.
UTUSAN: Apakah strategi digital yang diperlukan oleh perniagaan semasa zaman endemik, dan bagaimana anda menguruskan tenaga kerja hibrid?
ALVIN POH: Strategi digital kini telah menjadi sebahagian daripada perniagaan. Daripada sebelum zaman endemik, teknologi kebanyakannya dilihat sebagai langkah penjimatan kos untuk perniagaan. Dengan kemunculan Covid-19, teknologi kini diletakkan di barisan hadapan dalam banyak strategi perniagaan kerana keupayaannya untuk menyampaikan perubahan, menyampaikan hasil dan berhubung dengan pelanggan anda.
Dengan teknologi digital, tenaga kerja pun telah berubah. Disebabkan sekatan, perniagaan terpaksa beralih kepada tenaga kerja terpencil atau hibrid sepenuhnya. Ini bermakna syarikat tidak lagi boleh bergantung dengan cara berinteraksi secara bersemuka. Oleh itu, syarikat terpaksa berfikir lebih mendalam untuk memperketatkan hubungan sesama n pasukan atau pembinaan pasukan, dan komunikasi syarikat.
Apakah kunci kepada pengembangan perniagaan untuk 2020 dan masa hadapan?
Ramai pelanggan bimbingan perniagaan saya mempunyai soalan ini, dan saya memberitahu mereka bahawa mereka perlu memahami asas perniagaan untuk berkembang dengan jayanya. Kita tidak semestinya hanya berkembang berdasarkan apa yang hangat di pasaran sekarang, tetapi sebaliknya, apa yang mendorong keperluan dan permintaan pengguna. Jika kita berbuat demikian, kita boleh mencipta perniagaan yang mampan dan berdaya maju.
Ini bermakna, usahawan harus melihat dan memperjelas visi perniagaan mereka, menyampaikannya secara berkesan kepada pasukan mereka, mempelajari cara memperkasa pasukan, membina lapisan pengurusan yang kukuh dalam perniagaan mereka dan mencipta proses yang cekap. Ini adalah asas kepada mana-mana perniagaan yang berjaya.
Apakah yang perlu diperhatikan oleh usahawan Malaysia pada tahun 2022?
Keadaan sejak dua tahun lalu memang sukar, namun usahawan Malaysia harus kembali dan mula memfokuskan semula kepada perkara asas perniagaan mereka, dan bukannya menumpukan pada peralihan sepenuhnya dalam perniagaan.
Maksudnya ialah, usahawan mesti bertanya kepada diri sendiri apakah nilai yang dicipta oleh perniagaan mereka untuk pelanggan mereka. Inilah sebab mengapa perniagaan mereka wujud. Hanya selepas memahami itu mereka boleh mula menambah baik model perniagaan mereka. Sebagai contoh, teater biasanya bergantung pada konsep bata-dan-mortar di mana pelanggan secara fizikal akan menghadiri pertunjukan di tempat. Namun, dengan Covid-19, itu tidak mungkin lagi. Walau bagaimanapun, pelanggan tidak semestinya mahu berada di tempat fizikal, tetapi mereka mahu hiburan untuk malam itu. Mengetahui sebab sebenar pelanggan menghadiri rancangan membuka kemungkinan untuk menukar kaedah penghantaran daripada tempat fizikal kepada alternatif secara maya.
Setelah melatih hampir 50 usahawan yang berpendapatan enam ke tujuh angka, apakah ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh pemimpin perniagaan dan usahawan untuk berjaya?
Usahawan memerlukan 4 ciri untuk berjaya dan paling utama adalah mementingkan perniagaan. Jika seorang usahawan hanya berniat untuk membuat wang, perniagaan mereka akan menghadapi masa yang sukar untuk meningkat. Mementingkan pelanggan membolehkan anda mengekalkan perkara yang penting kepada pelanggan anda sebagai sebab utama di sebalik semua usaha syarikat anda, membolehkan anda mengembangkan perniagaan dengan cara yang betul.
Mereka juga perlu peka dan menjalankan perniagaan seperti maraton, bukan pecut. Selain itu, mereka perlu berani membuat keputusan pantas kerana jika tidak, sukar untuk mereka melihat kemajuan dalam perniagaan mereka.
Akhir sekali, mereka perlu terbuka untuk memberi dan menerima. Usahawan perlu bersedia untuk menerima maklum balas dan nasihat, tetapi juga membantu dan melatih orang lain. Ini membolehkan mereka membina pasukan yang kukuh dan rangkaian perniagaan yang membantu, seterusnya meningkatkan perniagaan.
Difahamkan, Avin juga menulis buku motivasi perniagaan, Super Scaling: Systemise, Break Free, and Skyrocket Your Business to Millions. Apakah inti penting dalam buku tersebut?
Enjin Skala 5E iaitu evolve, envision, empower, engage dan execute meninggalkan semua yang tidak perlu dan memfokuskan kepada perkara penting. Itu antara falsafah teras kehidupan saya. Komponen Enjin Skala 5E direka bentuk untuk mencipta aliran pelanggan yang komited supaya anda boleh melayani mereka dengan sebaik mungkin.
Sebagai pemimpin perniagaan anda, anda perlu berkembang (evolve) jika anda mahu perniagaan anda bertahan. Segala-gala yang mempengaruhi anda pada peringkat peribadi mesti dioptimumkan supaya anda boleh beraksi secara penuh dengan potensi anda. Komponen kedua yang membentuk asas Enjin Skala 5E ialah envision. Saya tidak percaya kepada perniagaan transaksi. Saya tahu bahawa perniagaan, sama seperti semua yang kita lakukan, dikendalikan oleh orang, dan jika itu yang berlaku, maka cara kita menjalankan perniagaan kita seharusnya tidak berbeza dengan cara kita berkelakuan setiap hari sebagai individu. Kuasa envisioning boleh menghubungkan anda dengan orang yang menyukai mesej dan produk/perkhidmatan anda, dan bagaimana ini akan diterjemahkan kepada tahap hasil yang tidak masuk akal untuk perniagaan anda.
Selain itu, meningkatkan perniagaan dengan cara yang mampan memerlukan pasukan anda mengetahui perkara yang anda fikirkan dan bertindak bersama dalam usaha bersama. Caranya ialah mencari dan menarik bakat yang betul untuk menyertai anda. Engage adalah tiang keempat dan menjelaskan kepentingan penglibatan anda dengan pelanggan dalam menentukan kejayaan perniagaan anda.
Akhir sekali adalah melaksanakan (execute) dan hanya boleh dilakukan selepas anda melakukan kesemua langkah terdahulu. Satu perkara paling buruk yang saya tidak gemar ialah keterlaluan dan ketidakcekapan. Itulah sebabnya saya benar-benar tegas dalam perniagaan saya untuk mengoptimumkan, mewakilkan, menghapuskan dan mengautomasikan proses apabila saya boleh.
Apakah yang diperlukan untuk membina sebuah perniagaan yang berjaya daripada perspektif seorang usahawan muda yang menjual perniagaannya sendiri pada usia 33 tahun dengan nilai SGD 30 juta?
Orang ramai cenderung berfikir bahawa mencipta perniagaan yang berjaya adalah berdasarkan taktik dan idea perniagaan. Walau bagaimanapun, selepas menguruskan perniagaan sendiri selama dua dekad, saya menyedari bahawa itu hanya separuh daripada cerita. Separuh lagi benar-benar berdasarkan usahawan.
Siapa saya hari ini berbeza dengan siapa saya 10 tahun dahulu. Pengalaman dan kepakaran yang saya perolehi selama ini telah membentuk minda dan juga tindakan saya.
Inilah sebab mengapa saya mengambil masa yang lama untuk mencipta rangka kerja penskalaan proprietari saya – Enjin Skala 5E. Enjin Skala 5E adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri, mengukuhkan apa yang saya perlukan untuk meningkatkan perniagaan saya daripada $0 kepada $30 juta.
Apakah nasihat yang dapat diberikan kepada para usahawan baharu yang ingin memulakan atau membawa syarikat mereka ke peringkat seterusnya?
Ramai pelanggan bimbingan saya mendapati bahawa halangan kepada pertumbuhan mereka adalah menghadkan kepercayaan terhadap diri mereka sendiri. Ini sukar untuk diatasi kerana kita akan terbuai dan percaya dengan perkara yang kita fikir adalah benar, sekali gus membuat kita berfikir kita perlukan bantuan orang lain untuk berjaya. Oleh itu, mana-mana usahawan perlu menyedari kekeliruan ini dan menghentikannya sebelum ia menyebabkan lebih banyak kerosakan kepada perniagaan mereka.