KUALA LUMPUR: Nestle Malaysia Berhad (Nestle) menerusi kempen Bangkit Bersama Nestle menyalurkan RM5 juta untuk membantu 15,000 pengendali makanan dan minuman (F&B) tempatan bagi meneruskan perniagaan mereka pada masa yang sukar ketika ini.
Kempen tersebut adalah sebahagian daripada usaha bantuan Covid-19, diterajui oleh Nestle Professional yang sudahpun melancarkan beberapa inisiatif termasuk program bantuan perniagaan dan sumbangan wang tunai untuk membantu kedai kopi, kedai mamak, kedai makan dan restoran.
Nestle dalam kenyataan memaklumkan, pihaknya turut memberikan sumbangan kepada persatuan perniagaan tempatan menerusi derma tunai, makanan dan bekalan lain seperti pelitup muka percuma untuk membantu ahli-ahli mereka.
Persatuan perniagaan tempatan yang menerima sokongan sepanjang kempen ini termasuk Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia, Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia, Persatuan Am Pemilik Kedai Kopi Malaysia Singapura, Persatuan Hotel-hotel Malaysia serta Persatuan Restoran dan Chef Ku Su Shin Choong Hung.
Ketua Pegawai Eksekutif Nestle, Juan Aranols berkata, walaupun aktiviti semakin beransur pulih, masih banyak perniagaan kecil bagi sektor luar rumah yang terkesan dengan krisis pandemik Covid-19.
“Sejajar dengan matlamat kerajaan untuk merangsang dan memulihkan ekonomi negara supaya kembali rancak, Nestle juga akan membantu pengendali F&B kecil dan sederhana meneroka peluang komersial baharu.
“Cabaran yang dihadapi ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah menyebabkan ramai pengendali F&B mempertimbangkan bagaimana mereka boleh memanfaatkan platform digital untuk mengubah perniagaan dan meneruskan operasi pada masa depan,” katanya.
Ujarnya, Nestle mahu membantu para pengendali F&B untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran yang kian berubah akibat Covid-19.
“Kami berharap dengan membantu memulakan semula perniagaan masing-masing, mereka dapat mengenal pasti dan mengambil peluang baharu serta menambah baik tawaran. Kami dapat membantu mereka mencari saluran pertumbuhan baharu, membina daya tahan dan berkembang maju dalam jangka panjang,” katanya.
Pegawai Eksekutif Perniagaan Nestle, Yit Woon Lai pula berkata, pihaknya telah mengadakan banyak rundingan dan perbincangan bersama pelbagai rakan niaga dan persatuan runcit di semua sektor untuk memahami masalah mereka sebelum merangka penyelesaian efektif. – UTUSAN