KUALA LUMPUR: Industri penerbangan negara dijangka mengalami kerugian sehingga RM13 bilion tahun ini selepas penurunan kadar perjalanan udara disebabkan impak pandemik Covid-19 dan sekatan perjalanan antarabangsa yang masih dilaksanakan ketika ini.
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, kerugian tersebut merangkumi kerugian bernilai RM10.9 bilion yang dialami tiga syarikat penerbangan utama negara iaitu Malaysia Airlines Bhd., AirAsia Group Bhd. dan Malindo Airways Sdn. Bhd.
“Operator lapangan terbang pula merekodkan kerugian RM2.1 bilion tahun ini membabitkan Malaysia Airports Holdings Bhd. (MAHB) yang menguruskan 39 lapangan terbang manakala Senai Airport Terminal Services Sdn. Bhd. menguruskan Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di Johor,” katanya di Parlimen semalam seperti dilaporkan Theedge.
Industri penerbangan mengalami kemerosotan teruk selepas pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan sekatan perjalanan disebabkan pandemik Covid-19.
Sebelum itu, Ka Siong berkata, tiga syarikat penerbangan negara itu telah membatalkan sebanyak 169,728 penerbangan melibatkan kira-kira 4.3 juta penumpang selepas pelaksanaan sekatan perjalanan.
Sebanyak 1.21 juta penumpang merangkumi 1.17 juta penumpang Malaysia Airlines dan 38,558 penumpang AirAsia telah menunda penerbangan masing-masing.
“Sejumlah 1.97 juta penumpang pula memilih kredit penerbangan berbanding rebat tunai. Daripada jumlah itu, 37,188 penumpang Malaysia Airlines, 1.88 juta adalah penumpang AirAsia dan baki 54,773 adalah penumpang Malindo Airways,” katanya.
Menurut Ka Siong, Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) turut menjangkakan harga penerbangan bagi laluan domestik akan mula menurun sama seperti harga pada 2019 menjelang November tahun ini.
“Kerajaan telah mengadakan perbincangan dengan pengawal selia dan pemegang taruh industri untuk mencari penyelesaian terbaik bagi mengekalkan harga tiket penerbangan berpatutan yang meningkat lebih dua kali ganda dalam beberapa bulan lalu disebabkan faktor muatan rendah,” jelas beliau.
Sementara itu. Reuters melaporkan, syarikat penerbangan tambang murah Asia Tenggara yang menjadi pemangkin pertumbuhan utama industri itu mengalami kemerosotan kewangan teruk
sekali gus menimbulkan persoalan sama ada syarikat berkenaan kembali berkembang.
Menurut laporan itu, auditor AirAsia dan VietJet Aviation dari Vietnam menyuarakan kebimbangan berhubung aliran tunai dan dana yang dihadapi syarikat berkenaan manakala Lion Air dari Indonesia telah menghentikan pelan pembelian.
“Sebelum kehadiran pandemik pun, institusi kewangan dan syarikat sewaan penerbangan telah menyampaikan kerisauan sama ada kapal terbang yang ditempah akan dapat dihantar,” jelas laporan itu.