PETALING JAYA: CIMB Malaysia memaklumkan beberapa perkhidmatan perbankannya sedang mengalami gangguan sementara waktu
Institusi perbankan itu dalam kenyataan berkata, gangguan sementara itu melibatkan perkhidmatan CIMB Clicks, CIMB OCTO, FPX, MyDebit, Kredit dan Terminal Layan Diri.
“Kami sedang berusaha untuk menyelesaikan isu ini dengan secepat mungkin. Segala kesulitan amat dikesali,” katanya dalam kenyataan awal.
Bagaimanapun, CIMB melalui pengumuman terbarunya di media sosial kemudiannya memberitahu perkhidmatan perbankannya sudah pulih.
Terdahulu, beberapa pengguna CIMB mengadu mengenai masalah beberapa aplikasi termasuk CIMB Clicks yang tidak dapat membuat kiriman wang walaupun boleh diakses, malah mesin ATM juga tidak boleh mengeluarkan wang tunai.
Pada Jumaat lalu, situasi sama turut berlaku melibatkan sistem perbankan Maybank sehingga mencetus kekecohan dalam kalangan pengguna.
Gangguan pada Maybank itu berlaku hampir lapan jam. Susulan itu, ramai pengguna meluahkan rasa tidak puas hati di media sosial apabila mereka tidak dapat melakukan transaksi sama ada untuk pembayaran atau pengeluaran tunai.
Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong kemudian menggesa Kementerian Kewangan dan Bank Negara Malaysia (BNM) mengenakan penalti kepada Maybank berhubung insiden perkhidmatan perbankannya yang tergendala.
Ahli Parlimen Ayer Hitam itu menerusi hantaran di Facebook itu berkata, ini bukan sahaja sebagai pengajaran kepada Maybank, tetapi juga menjadi iktibar kepada bank-bank atau operator yang lain supaya kejadian sama tidak berulang sehingga menyusahkan pengguna.
Katanya, dalam masa sama, bank-bank diharapkan dapat memberikan perkhidmatan terbaik di masa depan.
“Perkhidmatan perbankan Maybank yang tergendala baru-baru ini tidak boleh diterima sama sekali, lebih-lebih lagi rakyat Malaysia semakin bergantung kepada pembayaran secara dalam talian atau e-pembayaran seiring objektif BNM,” kata Ka Siong. – UTUSAN