Isu sos McDonald’s: Polis buka kertas siasatan bawah Seksyen

Isu sos McDonald’s: Polis buka kertas siasatan bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan

RESIT pembelian sos cili di Restoran McDonald’s Taman Buaya, Ayer Keroh, Melaka yang tular dalam media sosial.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

MELAKA: Polis akan membuka kertas siasatan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan berhubung kes tular membabitkan pembelian sos cili di Restoran McDonald’s Taman Buaya, Ayer Keroh di sini.

Ia susulan laporan dibuat seorang pekerja wanita restoran makanan segera itu berusia 19 tahun dengan alasan berasa terancam dan risau tentang keselamatan dirinya, selepas pelanggan lelaki terlibat merakam insiden berkenaan.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Christopher Patit berkata, pengadu telah dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis (IPD) Melaka Tengah, manakala pelanggan yang menularkan perkara itu sedang dikesan bagi dirakam percakapan.

“Hasil siasatan awal mendapati, terdapat pelbagai versi cerita kejadian yang berlaku di mana versi lelaki tersebut, beliau diminta untuk membayar sos ekstra yang diminta walaupun terdapat pembelian makanan.

“Versi kedua adalah merupakan versi pengadu di mana dia dipaksa oleh lelaki tersebut untuk menjual 10 peket sos cili, walaupun telah diterangkan bahawa tiada pembelian sos cili dibenarkan kerana ia diberikan secara percuma oleh Mcdonald’s.

“Tiada kecederaan mahupun kerugian yang berlaku dalam kes ini. Kejadian berlaku pada 22 September 2023 antara pukul 10 sehingga 11.00 malam bertempat di Mcdonald’s Taman Buaya. Oleh sebab itu, pengadu membuat laporan polis kerana berasa terancam dan risau tentang keselamatan dirinya kerana lelaki tersebut telah merakam rakaman video yang terjadi dan tujuan laporan polis dibuat adalah untuk merujuk pihak syarikat,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Sebelum ini, Mcdonald’s Malaysia dalam kenyataan memaklumkan, tidak sengaja memberi jumlah sos cili yang tidak mencukupi menjadi punca seorang pelanggan berang sehingga tercetusnya insiden caj RM1 untuk sepeket sos cili.

Katanya, walaupun pekerja bertugas ketika itu menyediakan peket tambahan sos cili dengan segera, namun ia tidak meredakan keadaan, malah membuatkan pelanggan tersebut marah.

Dakwanya, pelanggan terlibat berkeras untuk membayar tambahan 10 peket sos cili dan menggesa petugas mengeluarkan resit bagi pembelian berkenaan.

Tambah Christopher, terdapat satu laporan polis dibuat penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) yang mana kompaun telah dikeluarkan terhadap Gerbang Alaf Sdn. Bhd. (Mcdonald’s) kerana didapati tidak mempamerkan tanda harga pada sos cili di premis terbabit.

“Hasil siasatan juga mendapati bahawa kejadian telah berlaku pada 22 September 2023 tetapi laporan polis dibuat pada 26 September 2023. Kertas siasatan di bawah Seksyen 506 Kanun Kesihatan dan siasatan diteruskan,” jelasnya. – UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya