Guna ejen urus pelawat NTL undang keburukan

Guna ejen urus pelawat NTL undang keburukan

KHAIRIL NIZA KHAIRUDDIN
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

PETALING JAYA: Penggunaan ejen atau orang tengah yang dilantik oleh syarikat penerbangan dalam menguruskan pelawat asing yang dikenakan Notis Penolakan Masuk (NTL) lebih banyak mengundang keburukan daripada kebaikan. Presiden Kesatuan Perkhidmatan Imigresen Semenanjung Malaysia (KPISM), Khairil Niza Khairuddin berkata, langkah itu boleh mengundang persepsi buruk kepada Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) sekiranya berlaku perkara-perkara tidak diingini walhal ejen yang dilantik tiada kaitan dengan imigresen. “Jabatan Imigresen hanya menjalankan tanggungjawab untuk menguatkuasakan undang-undang tertakluk kepada dasar, peraturan dan perundangan yang dikuatkuasakan dan mereka boleh mengeluarkan notis NTL kepada mana-mana pelawat asing yang…

 

Sila Log Masuk atau Langgan untuk membaca berita sepenuhnya

 

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya