Talian kesihatan mental, HEAL 15555 mula beroperasi hari ini -

Talian kesihatan mental, HEAL 15555 mula beroperasi hari ini

KHAIRY Jamaluddin melawat ruang aktiviti pembelajaran Pusat Kecemerlangan Kesihatan Mental selepas Majlis Pelancaran Pusat Kecemerlangan Kesihatan Mental di Cyberjaya. -UTUSAN/ FAISOL MUSTAFA
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on telegram

CYBERJAYA: Talian Krisis Kesihatan Mental Kebangsaan atau talian HEAL 15555 yang dikendalikan Pegawai Psikologi (Kaunseling) Kementerian Kesihatan (KKM) mula beroperasi hari ini.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, talian itu merupakan penambahbaikan ke atas Talian Bantuan Perkhidmatan Sokongan Psikososial (MHPSS) bertujuan menggalakkan individu yang menghadapi masalah kesihatan mental untuk tampil mendapatkan bantuan awal bagi mencegah permasalahan menjadi lebih serius.

“Pada 10 Oktober bersempena dengan sambutan Hari Kesihatan Minda Sedunia, saya telah umumkan penambahbaikan ke atas talian MHPSS dengan mewujudkan talian lima digit dikenali sebagai Talian HEAL 15555 yang mula beroperasi pada hari ini.

“Perkataan HEAL itu bermaksud ‘Help with Empathy and Love’ dan ia akan beroperasi bermula pukul 8 pagi sehingga 12 tengah malam setiap hari termasuk cuti umum,” katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian Pusat Kecemerlangan Kesihatan Mental Kebangsaan (NCEMH) di sini hari ini.

Mengenai NCEMH, Khairy berkata, pusat berkenaan dapat meminimumkan jurang perkhidmatan dan mempertingkatkan perkongsian sumber kepakaran kesihatan mental melalui gabungan pakar-pakar melalui pendekatan bio-psikososial dan aspek spiritual.

Jelas beliau, pada peringkat permulaan, pusat berkenaan akan beroperasi dengan 30 anggota yang terdiri daripada pelbagai profesion bagi menjalankan skop-skop perkhidmatan di bawah NCEMH.

“Terdapat lima skop utama di bawah pusat kecemerlangan ini yang akan berfungsi sebagai satu pusat kawalan dan koordinasi perkhidmatan kesihatan mental, perkongsian pintar agensi awam, swasta dan pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO).

“Ia juga akan menjadi pusat rujukan setempat dan latihan termasuk proses akreditasi dan ‘credentialing’ program kesihatan mental,” ujarnya.

Sementara itu, menerusi sidang media, Khairy memaklumkan beliau berpuas hati dengan tahap perkhidmatan talian HEAL 15555 termasuk kaunselor-kaunselor yang bertugas sebagai operator.

“Saya lihat semua kaunselor yang menjadi operator dilatih begitu baik dengan pendekatan yang sangat tersusun di mana mereka diberi latihan supaya dapat kesan pemanggil itu berada dalam keadaan emosi yang bagaimana berdasarkan kepada intonasi, perkataan yang digunakan dan pelbagai indikator.

“Mereka juga dilatih sama untuk menenangkan pemanggil atau merujuk pemanggil kepada talian kecemasan 999 atau kepada perkhidmatan kesihatan mental yang lain,” katanya. 

Tambah Khairy, mana-mana individu yang berdepan dengan masalah kesihatan mental boleh menghubungi talian HEAL 15555 termasuk mereka yang mengalami tekanan, gelisah atau kesedihan yang berpanjangan.

Sementara itu, dalam perkembangan berkaitan, Khairy berkata, KKM memerlukan tambahan seramai 400 kaunselor bagi menambah baik perkhidmatan tersebut di lapangan.

“Buat masa ini, KKM ada 369 kaunselor dan kita minta jumlah ini ditambah dari masa ke semasa supaya perkhidmatan kesihatan mental dapat diperluas lagi di seluruh negara,” ujarnya. –UTUSAN

Tidak mahu terlepas? Ikuti kami di

 

BERITA BERKAITAN

Teruskan membaca

Nikmati akses tanpa had serendah RM9.90 sebulan

Sudah melanggan? Log Masuk untuk membaca berita sepenuhnya