KUANTAN: Kegiatan kartel dalam industri pembinaan yang didakwa semakin berleluasa perlu segera dibendung membabitkan kerjasama dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Naib Presiden Persatuan Kontraktor Bumiputera Kelas F Malaysia (Perkobf Malaysia), Mohd. Yusof Mohd. Tahir berkata, jika kegiatan tersebut terus dibiarkan bermaharajalela, ia pasti akan membunuh kontraktor-kontraktor Melayu di negara ini.
Jelasnya, kegiatan kartel terbabit selain dimonopoli oleh golongan kontraktor berduit, juga didalangi oleh individu dari jabatan kerajaan yang terlibat secara langsung dalam industri pembinaan.
“Kalau soal aduan, memang banyak dibuat tetapi tindakannya nampak sepi. Sepatutnya, bila ada aduan pihak Lembaga Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) dan Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) seharusnya terus siasat kenal pasti dalang terlibat.
“Selepas itu, jika CIDB dan PKK mendapati laporan yang dikemukakan tersebut benar, maka ia perlu dilaporkan kepada SPRM bagi membolehkan tindakan lanjut diambil jika ada salah guna kuasa,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.
Mohd. Yusof berkata, pertambahan jumlah kontraktor G1 yang memiliki sijil taraf bumiputera (STB) kepada lebih 34,000 pada ketika ini membimbangkan.
“Kita bimbang kontraktor baharu ini akan diurus selia oleh kartel ini sukar dielakkan. Jadi mereka (kontraktor kecil) hanya makan peratus sahaja, yang untung dan makin kaya adalah kartel terbabit,” katanya.
Beliau juga meminta ketua-ketua jabatan di agensi kerajaan yang terlibat dengan bahagian teknikal seperti pihak berkuasa tempatan (PBT) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya mengambil tahu tentang anak buah mereka di peringkat bawahan.
“Ini kerana ada dakwaan, individu di jabatan berkenaan ambil kesempatan dengan mewujudkan lesen-lesen untuk mendapatkan kerja. mereka kawal lesen. Akhirnya yang dapat kontrak kroni mereka,” dakwanya.
Selain isu kartel, beliau yang juga Yang Dipertua Perkobf Pahang turut meminta CIDB dan PKK menyiasat sesetengah kontraktor Melayu yang bertindak mengalibabakan projek mereka.
Beliau berpendapat, faktor kekurangan modal antara punca kontraktor-kontraktor kecil berbuat demikian selain ada yang menggunakan lesen-lesen baharu.
“Jadi perkara ini pihak atasan perlu siasat apa yang berlaku terutama CIDB dn PKK. Tambahan lagi sekarang CIDB mensyaratkan setiap lesen G1 perlu melalui kursus Sijil Kompetensi Kemahiran Pembinaan (SKKP) bagi pembaharuan sijil CIDB, ini juga antara yang membebankan kontraktor,” katanya.